För sista gången

2017-02-01 / 02:29:00 / Permalink / Allmänt / Trackbacks ()
Som vanligt innan jag ska sova så låg jag och slösurfade runt och just igår på Instagram och ramlade över ett konto som tillhörde Linn Strelin. Jag blev så tagen av hennes helt underbart fina "gula" häst och hennes fina bilder. Från hennes instagram så låg jag och läste lite i hennes blogg och tyckte att den var riktigt intressant. Efter en liten stunds bläddrande så läste jag hennes inlägg om Jerringpriset. Jag tyckte att hon hade formulerat sig så himla bra så jag kommer att citera hennes inlägg. Kika in hennes blogg för fantastiska bilder på henne och hennes dunderfina pållis. http://ztreliin.se
 
"Återigen tar en ryttare hem folkets pris – Jerringpriset. Och återigen blir resultatet ifrågasatt och ridsporten, alltså inte bara Peder, får utstå kränkningar, påhopp och mobbing på sociala medier. Det är skamligt. Skamligt att utomstående personer som inte är insatta i ridsporten ska bete sig så osportsligt. Avskaffa Jerringpriset, för det är antagligen inte folkets pris längre. Tydligen ska det priset gå till den med flest medaljer, och jag som trodde att Svenska Dagbladets Bragdmedalj var till för det. Ironiskt, eller hur? Hur definierar man prestation förresten? Antal vinster? Eller svårigheten i sporten i sig?

För mig är alla de nominerade värdiga vinnare. De har presterat fantastiskt bra och lyft sin sport. Men priset gick till den som satt störst spår i hjärtat på svenska folket, för ja, vi hästmänniskor är en del av svenska folket. Tänka sig? Att oinsatta människor sedan ska hålla på och jämföra sporter med varandra, för att få det att framstå som den andra nominerade skulle vara mer värd vinsten än den andra, det är så okunnigt så det finns inte! För sporterna GÅR INTE att jämföra med varandra. Ridsport går inte att jämföra med simning, exempelvis. Ridsporten går inte att jämföra med någon OS-gren alls, egentligen. För alla andra atleter behöver ”bara” hålla koll på sig själva och se till så att man själva kan prestera till 100% när det väl gäller. Men för oss ryttare, speciellt Peder, så krävs det att inte bara att du har 100% koll på dig själv, utan du måste också ha 110% koll på din tävlingskompanjon, det vill säga hästen. Ett djur, alltså en individ som inte talar samma språk som du, som har helt andra instinkter än du och som kräver massvis med noggrant jobb kring. Det är en otroligt sårbar kontakt och går något fel – då går det bokstavligt talat åt helvete.

”Hästen borde få priset”
Jag tror att de flesta som rör sig på sociala medier har, efter i går, sett påståendet här ovan. Och ja, det stämmer till viss del. Peder sa det själv, han delar priset med Allan. Men något jag inte förstår, det är att när Zlatan vann Jerringpriset år 2007, då var det ingen som ifrågasatte hans vinst, trots att han spelar i ett lag som innehåller ett tvåsiffrigt antal spelare. Han hade alltså inte bara en kompanjon som Peder har, utan han hade flera stycken… Ändå prisades han, och inte de andra. Och han blev titulerad ”Kung” i sociala medier. Visst är det spännande?

Är man inte insatt i en sport, då ska man inte uttala sig om vem som är värd segern mest. Jag skulle inte ha samvete eller mage till att trycka ner Sara och simningen om hon hade vunnit. Det är för mig helt absurt. Och återigen extremt osportsligt. Men självklart är jag extra glad över att Peder vann, för han representerade min sport och gjorde en fantastisk insatt i OS då han var den ENDA felfria i alla omgångar. Och det är inte bara en härlig vinst för Peder, utan också ett framsteg för ridsporten. Man kunde se idrottsmänniskor i publiken som himlade med ögonen när vinnaren av Jerringpriset presenterades, och bara det visar hur lång bit vi har kvar att vandra innan vi får nöja oss. Vi vill och bör bli accepterade för de atleter vi är. För ridsporten är en fysisk, men också en psykiskt krävande sport. Ibland också hjärtkrossande eftersom hästen inte bara blir en kompanjon i tävlingssammanhang, utan också en livskamrat.

Jag föreslår att Jerringpriset läggs ner. För om det ska gå ut på vem som vunnit flest medaljer så behövs ingen röstning genom svenska folket, då säger det sig självt – klart och tydligt. Men ska det fortsätta, då hoppas jag att de som väljer att kolla på galan accepterar vinnaren – vem det än blir. För att säga att någon ”inte är värdig vinsten”, när hela grejen går ut på att svenska folket ska välja, då är man inte tillräckligt sportslig för att uttrycka sig eller kolla på Jerringpriset överhuvudtaget. Punkt.

Och till er som forfarande inte tycker att ridsport är någon märkvärdig sport i sig. Ni är jättevälkomna till mig! Oprah står till förfogande och hon kommer med glädje visa hur det står till min din kondition, dina muskler, din koordinationsförmåga och din känsla för samspel. Hon kommer även testa din balans när ni styr upp mot ett hinder. Ni får komma och testa mot att jag får filma in allt och lägga ut det på bloggen.

Alla var värdiga vinnare - grymma prestationer. Men grattis Peder, du och Allan vann folkets hjärta!"

 

Så nu har jag tagit upp det en sista gång och ska släppa det - fram tills dess att om några år när det eventuellt kommer att landa i en ryttares händer återigen. Om inte Jerringpriset hinner avskaffas innan dess, för att rätt idrottare inte vann folkets pris. 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hej! Mitt fullständiga namn är Sara Filippa Alexandra Petersson och jag är en 19-årig Stockholmstjej med rötter i Karlskrona. Den 2:a september tog jag mitt pick och pack och drog norrut för att plugga till fastighetsmäklare på Luleå Tekniska Universitet. Här i min blogg får ni ta del av mig, min vardag och alla tankar som ploppar upp i min hjärna. Hoppas du stannar! XX [läs mer]


   


RSS 2.0